Lukijat

perjantai 22. huhtikuuta 2022

Sukututkimus

Kuvassa on vanha postikortti, joka löytyi anoppini valokuva-albumista. Luullaksemme kuva on Salmijärveltä Petsamosta, jossa anoppini äidin puolen sukua on asunut. Sinne piti lähteä aikoinaan nikkelitehtaaseen töihin, ja sieltä joutuivat lähtemään evakkoon Kalajoelle. 

Olen noin parin kuukauden ajan etsiskellyt tietoja suvuistamme. Isän puolen suvut on lähtöisin Rovaniemeltä ja Kittilästä, äidin puolen taas Kankaanpään seudulta ja Vienan Karjalasta. Ja tosiaan mieheni äidin puolen sukua on asunut ja syntynytkin Petsamossa.

Käytän tutkimuksiini pääasiassa Geniä ja kirkonkirjoja, ja tietenkin olen haastatellut elossa olevia. Olen kohdannut paljon mielenkiintoa tutkimuksiani kohtaan, saanut jopa yhteyden läheisiin joiden kanssa ollut välirikkoa 🧡 Toki olen kokenut myös hiljaisuutta, joka kaihertaa mieltäni, mutta kunnioitan sitäkin. 

On myös tärkeää itse tallettaa omaa historiaa, seuraaville tutkijoille 😊 Mie olen ainaki ottanu kuvia, ja yritän jakaa tämän blogin olemassaoloa jälkipolville. Tämä punainen mökki on nykyään vanhempieni käytössä, mutta aiemmin se kuului isovanhemmilleni. Heillä on ollut siellä pienimuotoista kirjanpitoa, on sitä muistaakseni vuokrattukin ja ainakin edesmennyt enoni on siinä asunutkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

On joka kerta yhtä ihana yllätys kun huomaan uuden kommentin blogissani; kiitos siitä :)

Jos sinulla ei ole tunnuksia, klikkaa "Nimi/URL-osoite". Tuon url-kentän voi jättää tyhjäksi.